Rabu, 8 September 2010

Cicit Lebai Din - Part I

Assalamualaikum dan salam 1 Tok Wan….

Seperti yang telah saya janjikan tempohari…kini tibalah masanya untuk saya memulakan kembali coretan di dada blog “Cucu-Cicit Lebai Din” ini tetapi kali ini dengan lebih kembang lagi…maksud saya, kalau dahulu kita hanya mengenali anak-anak dan cucu-cucu Tok Wan Lebai Din, tapi kali ini kita akan mengenali dengan lebih dekat lagi cicit-cicit Tok Wan Lebai Din pulak..
Alhamdulillah..dengan sokongan semua kaum kerabat Tok Wan Lebai Din terutama cicitnya yang bernama Fisol ( anak Che Nah, cucu kepada Pak Cik Hassan ) maka akan terpaparlah “Cicit Lebai Din – Part I” di laman blog ini. Moga dengan kemunculannya kelak akan dapat mengeratkan lagi silaturahim sesama kita…insyaAllah..
Adapun cicit-cicit Tok Wan Lebai Din yang akan saya paparkan pada kali ini adalah merupakan cucu kepada Arwah Pak Cik Hassan hasil perkongsian hidupnya bersama isterinya yang bernama Putih yang berasal dan masih menetap di Pulau Langkawi. Walaupun Pak Cik Hassan telah kembali ke rahmatullah, isterinya Putih masih ada. Marilah kita bersama-sama mendoakan semoga Mak Cik Putih sejahtera dan sihat diberi Allah swt.
Seperti yang telah saya coretkan dahulu, Pak Cik Hassan mempunyai empat (4) orang cahaya mata iaitu (Abg Man, Che Nah, Roziah dan Aziz). Abang Man (Hussain) pula telah di anugerahkan empat (4) cahaya mata hasil perkongsian hidupnya dengan Kak Aishah iaitu (Haslina, Hasbullah, Hasri dan Hasniza). Masing-masing telahpun berumah-tangga dan kebanyakkannya menetap di Langkawi kecuali Hasniza yang kini menetap di Batu Pahat.

Dengan ini jumlah Cicit Lebai Din setakat ini adalah empat (4) orang..

Manakala Che Nah (Maimunah) pula telah dikurniakan empat (4) orang cahaya mata juga hasil perkongsian hidupnya dengan Abang Nayan. Untuk pengetahuan semua..Fisol (orang yang bertanggungjawab memberi maklumat tentang keluarga Pak Cik Hassan ini kepada saya) adalah merupakan anak kepada Kak Che Nah dan Abang Nayan ni lah. Anak-anak Che Nah dan Abang Nayan ni adalah (Fisol, Nirwani,Fairuz dan Nur Athikah). Semuanya sudah berumah-tangga kecuali Nur Athikah yang masih belajar. Fisol dan Firuz kini menetap di Kuala Lumpur, Nirwani menetap di Jitra manakala Nur Athikah tinggal bersama Kak Che Nah dan Abang Nayan di Alor Star.
Jumlah Cicit Lebai Din setakat ini menjadi lapan (8) orang.

Sekarang mari kita jengah pula keluarga Kak Rodziah dengan Abang Teh (Mansor). Keluarga bahagia ini telahpun di anugerahkan enam (6) orang cahaya mata iaitu (Zuhir, Zuhaini, Zuhaimi, Zuriaty, Zul Hafiz dan Nasuha). Tiga daripadanya sudah berumah-tangga dan selainnya masih solo dan kesemuanya menetap di Pulau Langkawi.
Jumlah Cicit Lebai Din setakat ini adalah empat belas (14) orang.

Kini mari kita singgah jenguk keluarga Abang Che Aziz dengan Kak Rozana pulak. Pasangan ini pula di anugerahkan enam (6) orang cahaya mata iaitu (Mohd Ikhwan, Mohd Ikhmal, Mohd Ehsan, Mohd Ikhbal, Nurlily dan Mohd Ikhlas). Kesemua ahli keluarga ini kini menetap di Pulau Langkawi dan pasangan ini masih belum mempunyai seorangpun menantu.

Kini jumlah keseluruhan Cicit Lebai Din setakat ini adalah dua puluh (20) orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan