Isnin, 17 Disember 2012

ROTI BENGGALI cicah GULAI TELOR IKAN


Assalamualaikum dan Salam 1 Tok Wan....

     Bersua lagi di laman blog tercinta ini semoga kaum kerabat Tok Wan Lebai Din berada di dalam lingkungan sihat serta bahagia selalu. Kali ini saya akan sajikan kaum kerabat dengan apa yang saya temui di Majlis Timbal Balik Perkahwinan cucu Tok Wan Lebai Din di Alor Setar.

     Petang khamis, dua hari sebelum majlis ini berlangsung, saya mendapat panggilan talipon dari Abang Mansur, suami Kak Murezon (sepupu saya). "Mae mai dak kenduri Mak Chik?"."InsyaAllah...ada rezeki, panjang umur, sampailah saya nanti" balas saya pendek. "Kalau jadi mai Aloq Stax, mai tidoq rumah saya na.., tok sah dok baziax sewa bilik hotel...rumah saya bukannya ada sapa pun"...offer abang Mansur pada saya, membuat saya tak mampu menolak...mungkin banyak perkara yang nak disampaikan kepada saya...saya mengagak..
    Saya sampai rumah Abang Mansur pada malam hari Jumaat setelah singgah sebentar menjengok Wa Omar di Teroi. Macam biasa Wa Omar tetap tenang walaupun sekarang hanya mampu meniarap. "Hang bawak adik-adik hang ka? Wa teringin sangat nak tengok adik-adik hang." Pertanyaan Wa Omar sekali lagi buat saya rasa terharu.

Bersama Abg Man langkawi (tiga dari kiri) dan Abg li menyorok pulut ikan masin.

     Pagi Sabtu saya terus menuju kerumah Mak Chik Melah selepas sarapan "ROTI BENGGALI" cicah "GULAI TELOR IKAN" resepi Abang Mansur. Terima Kasih Abang Mansur dan Kak Murezon yang telah menaja penginapan dan sarapan pagi untuk kami sekeluarga. Setiba saya di rumah pengantin, orang pertama yang saya temui adalah Abang Man Langkawi. MasyaAllah...macam tak percaya, orang yang dah begitu lama tidak saya temui...dah lebih 40tahun ..sebak rasa di dalam dada!!!

Khemah jamuan 
     Kemudian, seorang demi seorang kaum kerabat cucu-cicit Lebai Din yang saya temui. Ada yang pernah saya temui di majlis-majlis sebelum ini dan tak kurang juga yang baru kali pertama saya temui. Asyik bertanya khabar dan bercerita hingga tak sedar masa berlalu., namun sempat juga bergambar kenangan beramai-ramai walaupun ada separuh yang terpaksa pulang dahulu kerana ada hal lain pulak.

Sebahagian cuc-cicit lebai din yang hadir bergambar kenangan beramai-ramai

     Namun, ada suatu perkara yang harus diketahui oleh kaum kerabat...dalam kerancakan saya beramah mesra dengan kaum kerabat yang masih berada di situ, saya didatangi Abang Mansur. "Mae!, hang kena jumpa dengan sorang ni..dia ni sedara (saudara) kita yang agak dekat jugak". Tegur Abang Mansur. "Sapa?" tanya saya pendek. "Mai sini.." Abang Mansur membawa saya ke sebuah meja. "Kenalkan...ini Dato' Mohammad Bin Darus, anak kepada sepupu Wa Omar." saya pantas terfikir..kalau sepupu Wa Omar, bermakna ayahnya denagan Tok Wan Lebai Din adalah adik-beradik... 
     Dato' Mohammad Bin Darus adalah bekas pengerusi BankPersatuan Malaysia dan sekarang masih menjadi ahli lembaga pengarah. Beliau sangat menyokong niat kita untuk menyatukan semua kaum kerabat Tok Wan Lebai Din. Untuk pengetahuan semua, beliau kini berusia 72tahun (kalau tak silap) dan masih sihat serta kuat. Semoga Allah swt terus memberi kesihatan yang baik untuk Yg. Berbahagia Dato'.

Bersama Dato' Mohammad Bin Darus (baju batik kopiah putih), cucu saudara Tok Wan Lebai Din.
Tengah tunggu sesi fotografi

     Sekian dahulu celoteh saya untuk kali ini. Bersua lagi di lain coretan...yang baik itu datangnya dari Allah swt dan yang buruk itu kelemahan saya sendiri. Saya menyusun sepuluh jari, memohon ampun dan maaf andainya coretan saya ini menyentuh hati dan perasaan sesiapa sahaja samada yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia..Wabillahhi taufik, walhidayah...wassalamualikumwarahmatullahiwabarokatuh..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan