Jumaat, 22 April 2011

Sajian Tradisional

Assalamualaikum dan salam 1 Tok Wan....

Apa habaq kaum kerabat Tok Wan semua???
Harapan dan doa saya semoga semuanya beroleh kesejahteraan dan kebahagiaan di samping keluarga tercinta....

Apa celoteh kita pagi ni???
Ce tengok baik-baik gambar sebelah ni....rasa-rasanya pernah ke kita menjamah makanan seperti ini @ bilakah kali terakhir kita berpeluang menjamu selera bersama-sama menu sebegini???
Tentu sesetengah dari kita terutama anak-anak kecil tertanya-tanya apakah menu makanan di atas?. Bilakah masa yang paling sesuai menjamah menu tersebut??. Di manakah boleh kita perolehi makanan ini???.

Buat anak-anak semua..., inilah yang dinamakan Makanan Tradisi santapan nenek moyang kita dahulu...kini...dan selamanya, dijamah ada kalanya diwaktu pagi (sarapan) atau tatkala menghadapi minum petang sambil bersantai bersama-sama keluarga. Menunya??? pulut tanak gaul kelapa (nyior), ikan pekasam @ ikan masin dan air teh "O".

Teringat saya suatu ketika dahulu tatkala saya masih kanak-kanak, arwah mak dan ayah selalu bawa makanan ini ke sawah (bendang) sebagai bekalan dan kami makan bersama-sama sekitar pukul 10.00pagi semasa berehat sebentar dari mengerjakan sawah padi. Sekarang saya rindukan semuanya itu dan tak mungkin dapat ulangi kenangan manis ini. Jika terlalu rindukan sangat, saya akan sediakan menu ini dan ajak anak-anak makan bersama-sama. Alhamdulillah kedua-dua anak saya dan isteri saya juga sukakan menu masakan ini.

Buat semua..."tradisi kita hak kita"....jangan sesekali kita lupa @ biarkan dia pupus ditelan zaman. Segarkan ia semula...supaya generasi akan datang sentiasa ingat pada adat resam serta tradisi nenek moyang kita.

Sekian...yang baik datangnya dari Dia yang Maha Esa dan yang buruk kelemahan saya sendiri...
Bertemu lagi di lain coretan...
Assalamualaikum wb.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan