Sabtu, 18 Jun 2011

Anak Sulong Tok Wan (Wa Omar) yang dikasehi...

Assalamualaikum dan Salam 1 Tok Wan...

Penulis dengan Wa Omar (Anak Sulong Tok Wan yang kini berusia 108tahun)

Pagi tadi lepas solat subuh, saya termenung sejenak. Terasa bagai ada sesuatu yang tak kena ataupun ada benda atau kerja yang belum selesai. Puas difikir2.., dibelek2 diary...semak “outstanding matters”.., semua kerja dah settle.. tak ada pulak yang sangkut..!, apa agaknya..? Pening seketika. Terpandang Note Book di atas meja tulis di sudut bilik..,”mungkin ada sesuatu pada Note Book berkenaan” bentak hati kecil saya. “Yes!!!, ada coretan yang masih belum saya postkan ke dalam blog http://cucucicitlebaidin.blogspot.com.

Lantas Note Book berkenaan saya buka dan mula mengamati setiap gambar yang telah saya pindahkan ke dalamnya. Fikiran mula melayang mengingati kembali tiap detik yang berlaku tatkala kunjungan saya sekeluarga ke Utara Tanahair tempohari.

Penulis bergambar bersama keluarga kak Mariam dan Abg Man

Sedang rancak berbual sambil menjamah kuih karas buatan Kak Nab di rumah Mak Ngah Yah..,( untuk pengetahuan : Kak Nab Mak Ngah Yah merupakan pengusaha kuih karas yang termasyur di kalangan penduduk setempat ). Isteri saya tidak akan ketinggalan untuk membawa pulang tiap kali kunjungan kami ke rumah Mak Ngah Yah. Tiba2 talipon bimbit saya berdering. Dalam kesamaran ( sebab tak pakai cermin mata ), tertera nama Kak Chik Wa Omar pada skrin talipon bimbit saya.

“Assalamualaikum..Kak Chik!” saya mulakan bicara. “Waalaikum salam..,tak turun Logstaq ka?” balas Kak Chik ringkas. “InsyaAllah..ada apa Kak Chik?” Tanya saya lagi. “Ni...Wa hang suruh tanya, hang turun Logstaq tak singgah rumah ka?”. “Awatnya Kak Chik?, Wa tak sihat ka?” Tanya saya lagi dengan penuh debar. Dalam hati saya berdoa..janganlah ada perkara yang tak baik berlaku pada Wa Omar. “Wa hang jatuh dua tiga hari lepas..!, tapi dah bawak pi check doctor dah. Doktor kata Wa hang O.K..”. Baru lega sikit debaran di hati ini. “InsyaAllah.., memang niat kami nak jenguk Kak Chik dan Wa Omar sehari dua lagi” balas saya. “Kalau macam tu baguihlah..,Wa ni selalu sangat dok sebut, bersungut dah lama tak tengok hangpa..” bisik Kak Chik lagi. “InsyaAllah...kirim salam pada Wa!!!” balas saya menutup perbualan.

Memandangkan saya masih ada waktu, sebelum ke Alor Setar lepas solat zohor nanti dengan Kak Nab (kakak sulong saya) serta Kak Robiah (anak Mak Ngah Yah) saya mencadangkan kami terus sahaja menziarahi Wa Omar. Lagipun rumah Wa Omar dengan rumah Mak Ngah Yah tidaklah jauh sangat. Lebih kurang 20minit jarak perjalanan dengan kereta. Sayapun terus menghubungi semula Kak chik menyatakan yang kami akan kerumahnya sekejap lagi. Kak Chikpun setuju kerana diapun bercadang ke Alor Setar selepas zohor bersama dengan Abang Harun, adik Kak Chik.

Dalam perjalanan menuju ke rumah Wa Omar, saya tersasar masuk ke jalan menuju ke Sg. Yan. Sepatutnya saya harus ikut jalan menuju ke Guar Cempedak. Namun ada kebaikannya..saya melalui “Sekolah Menengah Agama Fauzi” yang dahulunya dikenali dengan panggilan “Pondok Ustaz Fauzi”. Ada kenangan saya bersama Tok Tom, isteri Tok Wan yang terakhir. Sama-sama kita tunggu kemunculan coretan saya tentang “Pondok Ustaz Fauzi” dan apa kaitannya dengan Tok Wan Lebai Din.

Setelah singgah sebentar di Sekolah Menengah Agama Fauzi, saya dan keluarga meneruskan perjalan...kerana matlamat kami adalah Wa Omar dan Kak Chik. Kak Chik dah tercegat di persimpangan jalan masuk ke rumah Wa Omar. Takut kami terlajak sebagaimana yang berlaku pada kunjungan kami aidilfitri yang lalu kata Kak Chik. Wa Omar sedang berbaring2 menantikan masuknya wakyu solat Zohor semasa kami tiba. Dia agak terkejut dan bingkas bangun. “Assalamualaikum...Wa apa habaq?” sapa saya sambil menghulur tangan bersalaman dengannya diikuti oleh isteri dan anak2 saya. “Hang tak bawak adik-adik hang? Wa takut tak sempat jumpa depa...” tiba2 soalan cepumas itu terpancul keluar dari mulut Wa Omar. Saya jadi terkaku...kelu...tak tahu apa jawaban yang paling baik bagi menjawab pertanyaan Wa kali ini. Mujur isteri saya cepat mencelah...”Depa semua dah dewasa, Wa!!!...bukannya budak2 lagi..kalau macam anak-anak, bolehlah kami heret kesana-kemari”. Saya harap Wa faham dengan maksud yang ingin disampaikan oleh isteri saya.

Sedang kami rancak bersembang dengan Wa Omar, satu lagi gerombolan kaum kerabat sampai rumah Wa Omar. Kali ini kaum kerabat dari Langkawi sampai dengan tiga buah kereta. Keluarga Kak Mariam..dengan suaminya, abg Man. Kak Mariam ni adalah cucu Tok Wan Lebai Din, saudara kandung Abg Ad yang saya ketemu semasa menziarah Wa Omar aidilfitri yang lalu...kat sini juga. Sempat juga kami bergambar beramai-ramai bersama Wa Omar, Abg Harun, Kak Chik serta kaum keluarga Kak Mariam yang mana ada.

Bergambar kenangan bersama kaum kerabat dari Langkawi.

Sekian dahulu buat kali ini...ketemu lagi dalam coretan akan datang...sambutlah salam kasih mesra dari saya buat semua...wassallam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan