Rabu, 7 Julai 2010

Cucu Lebai Din - Part 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua suku-sakat Tok Wan Lebai Din..

Seperti yang telah saya janjikan semalam, saya akan mulakan coretan saya kali ini dengan salasilah "Cucu Lebai Din - Part 1" iaitu dari hasil perkongsian hidup Tok Wan Lebai Din dengan isteri pertamanya (Tok Minah).
Kita mulakan dengan anak sulung Tok Wan Lebai Din iaitu "Wa Omar" yang kita semua ketahui adalah merupakan ahli keluarga kita yang tertua setakat ini yang sangat-sangat kita kasihi.


Maklumat terkini tentang salasilah keluarga Wa Omar ini saya perolehi dari salah seorang cucu Tok Wan Lebai Din yang sememangnya berada di dalam kelompok keluarga bahagia ini sendiri iaitu daripada Kak Chik (Rohani). Pagi tadi sempat saya menghubungi Kak Chik melalui talipon. Walaupun dalam kesibukan Kak Chik mengurus rumah tangganya serta menjaga Wa Omar dan isterinya yang terlantar sedang sakit tua, namun Kak Chik begitu komited melayan setiap pertanyaan saya. Walaupun mungkin keterangan ini tidak begitu lengkap disebabkan faktor masa dan keadaan, namun saya rasa sedikit sebanyak memberi input yang amat berguna pada saya untuk meneruskan coretan saya di sini. Juga input yang saya perolehi dari sidang rakaman video antara "Abang Mansor" dengan "Wa Omar" sendiri sedikit sebanyak memberi kekuatan pada saya untuk menarikan jari-jemari sya berceloteh di sini. Kepada sesiapa sahaja terutama ahli keluarga terdekat Wa Omar yang mempunya maklumat yang lebih tepat, saya sangat-sangat berharap agar dapat menzahirkannya kepada saya. Andainya ada kesilapan yang tentunya tidak saya sengajakan, saya terlebih dahulu memohon ampun dan maaf.
Tunggu lapuran seterusnya sebentar lagi...

Diberitakan dari sumber-sumber yang boleh dipercayai, Wa Omar mempunyai 10 orang anak, 45 orang cucu dan 90 orang cicit. Tapi dari perbualan saya dengan Kak Cik pagi tadi, Wa Omar telah berkahwin dengan dua (2) orang isteri. Isteri pertama beliau bernama Zainab dan isteri kedua beliau yang masih bersama beliau sekarang bernama Cik Amah. Dengan isteri pertama beliau, Wa Omar mempunyai empat (4) orang anak iaitu (Kak Lin, Kak Ah, Abg Man dan Abg Mat), manakala dengan isterinya sekarang, Wa Omar dianugerahkan enam (6) orang cahaya mata iaitu (Rohani @ Kak Cik, Abg Ibrahim, Abg Ayub, Abg Shuib, Abg Harun dan Abg Azizan) menjadikan jumlah keseluruhan anak-anak Wa Omar yang diketahui setakat ini adalah sepuluh (10) orang kesemuanya.
Adik kandung Wa Omar pula adalah Ngah Othman dan Abu Bakar. Tapi kedua-duanya telahpun pergi dahulu meninggalkan kita....AL-FATIHAH...moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka...Aminnn.
Ngah Othman pula di khabarkan mempunyai anak seramai lima (5) orang iaitu (Latif, Robiah, Cik Bedah, Zainab @ Rahmah dan Ramlah), manakala Abu Bakar, adik bongsu Wa Omar se ibu dan se bapa tidak dikurniakan seorang anak pun.


Nota: Jadi kesimpulannya..jumlah keseluruhan cucu Lebai Din dari cabang keluarga Tok Minah ada lima belas (15) orang kesemuanya setakat yang diketahui.
Besok saya akan sambung dengan "Cucu Lebai Din - Part II". Tunggu kemunculannya esok...InsyaAllah....
Wassallam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan