Khamis, 15 Julai 2010

Cucu Lebai Din - Part III

Salam 1 Tok Wan

Mohon maaf sebab buat semua orang ternanti-nanti sambungan kisah salasilah Tok Wan Lebai Din di laman blog ini. Memang kebelakangan ni saya agak sibuk dengan urusan pejabat hingga tak sempat untuk berceloteh di sini. Apa-apa pun, saya harap anda semua jangan mudah jemu dan akan terus menyokong blog ini sehingga tercapainya matlamat asal kita semua, semoga dipermudahkan urusan ini oleh yang maha Esa..InsyaAllah.

Dua cabang (Tok) telahpun kita lewati...kini tinggal lagi dua cabang (Tok) yang akan kita rungkaikan..InsyaAllah...

Seperti yang kita semua ketahui, isteri ketiga Tok Wan Lebai Din adalah Tok Zainab @ tok saya, ibu kepada arwah mak saya (Seti Iasah) dan Long Mat (Bakar Arang). Kita mulakan "Cucu Lebai Din - Part III" ni dengan salasilah dari keluarga Long Mat dahulu. Seperti biasa saya tidak akan senang hati selagi saya belum memohon ampun dan maaf terutama kepada keluarga yang terbabit kerana saya memang takut jika saya tersalah atau tersilap mencoretkan sesuatu yang bukan perkara sebenar dan ini boleh menyinggungkan banyak pihak. Jadi saya mulakan dengan susunan jari sepuluh memohon ampun dan maaf, dari hujung rambut hingga ke hujung kaki.

Sebentar tadi, sempat juga saya menghubungi Kak Murni melalui SMS bertanyakan sedikit info. tentang adik-beradiknya iaitu anak-anak kepada Long Mat ini. Alhamdulillah...Kak Murni begitu senang untuk diajak berurusan. Gembira saya diberitahu yang Long Mat akan ke sini dalam waktu terdekat dan Kak Murni turut menjemput saya ke rumahnya di Ampang untuk bertemu dengan Long Mat nanti. Tentulah tak sabar rasanya saya untuk bertemu dengan Long Mat walaupun baru-baru ni saya telah menziarahi beliau di Bakar Arang, tapi masa untuk kami berbual-bual begitu singkat sekali memandangkan ketika itu saya mempunyai urusan lain yang perlu saya selesaikan.

Dari sumber (Kak Murni), saya diberitahu yang Long Mat dikurniakan sepuluh (10) orang cahaya mata tetapi dua (2) daripadanya meninggal. Jadi yang masih ada sekarang adalah lapan (8) orang iaitu (Kak Murni, Kak Murezon, Moriah, Afandi, Yacob, Sobri, Rosli dan Nazri). Kak Murezon dan suaminya (Abg Mansor) telah pun saya lawati tempohari. Saya sempat bermalam di rumah mereka dan idea asal untuk ketemukan semua cucu-cicit Tok Wan Lebai Din ni pun datang dari Abang Mansorlah. Saya sangat-sangat berterima kasih kepada Abg Mansor kerana membuka ruang bagi saya untuk memulakan semuanya ini.

Kita berbalik semula kepada kisah "Cucu Lebai Din - Part III", adik kepada Long Mat, anak Tok Wan Lebai Din ini hasil perkongsian hidupnya dengan Tok Zainab adalah Seti Iasah iaitu arwah emak saya yang sangat-sangat saya kasihi. Seti Iasah dianugerahkan sembilan (9) orang cahaya mata, tetapi tiga (3) daripadanya telah meninggal. Yang tinggal setakat sekarang ini ada enam (6) orang iaitu (Kak Zainab, Kak Saripah, Kak Rusna, Ismail @ saya, Alawi dan Nurhayati).

Nota: Cucu Lebai Din setakat ini berjumlah 46 orang tidak termasuk (5) orang yang telah meninggal dunia semasa kecilnya.

Sekian dahulu untuk kali ini. Bertemu kita di lain coretan. Sambutlah salam kasih mesra dari saya buat semua anak-anak, cucu-cucu serta cicit-cicit Tok Wan Lebai Din.
Wassalam.....
Nanti kemunculan coretan seterusnya..."Cucu Lebai Din - Part IV". Akan datang di medan ini tak lama lagi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan